3D modelleme ve çizimleriniz için yazılım
kullanmaya başlamadan önce yazılımları tanıyarak başlamak daha doğru olacaktır bizce.
Çünkü 3D yazılımları çok benzer işler yapıyor gibi görünseler de arka planda
farklı işlevlerini olduklarını bilmek gerekir. Başlangıçta belirli bir sektörü hedefleyen yazılım
üretici firmaları daha sonraları farklı pazarlara açılıp satış yapmak için çeşitli
eklemeler ve güncellemeler yapmışlardır.
Aşağıda
sizin için incelediğimiz Tanınmış / Kabul görmüş 3D görselleştirme yazılımları:
- 3Ds Max
- Cinema 4D
- Maya
- Blender
- Modo
- Houdini
- Lightwave
- Softimage | XSI
Autodesk
firması 1982 de kurulmuştur, PC için tasarım yazılımları üretmektedir. Autodesk
ekibi 1986'da animasyon paketi yapmak için çalışmaya başladılar. paketin adı
AutoFlix idi. (AutoCAD ve AutoShade ile birlikte kullanılmak üzere
tasarlanmıştı) 1988 yılı başlarında 3D Studio yazılımı üzerinde çalışmaya
başladılar. (Kod adı THUD idi, temel kurucusu olan Tom Hudson adının
kısaltılmış haliydi), 1996 da 3d Studio'nun ilk sürümünden önce
Autodeskin multimedia bölümü isim değiştirdi ve Kinetix oldu. böylece ürün
"Kinetix 3D Studio MAX" olarak duyuruldu. 1997 sürümü çıktığı sırada
3D Studio VIZ özellikle mimari alanda daha fazla ilgi çekiyordu. 3D Studio VIZ
ile profesyoneller mimari, arazi ve mekanik tasarım yapıp bunu direkt olarak
Cad ortamına aktarıyordu.
3D Studio
max, fiyat/performans bakımından benzer yazılımlara göre daha avantajlı
olduğu için kolayca alıcı buldu. Özellikle oyun sektöründe yaptığı çıkışlarla
bu sektörün gözde yazılımları arasında olmuştur. bunun yanında 3D Studio Max
çeşitli özellikleri ile kendine geniş bir market sağlayabilmektedir. Film
sektörü, endüstriyel tasarım, Eğitim ve dizayn gibi.. En önemli özelliklerinden
biri açık mimarisi ve plugin desteği sağlamasıdır. Ek pluginlerden en önemlisi
olan Character Studio yazılımı Unreal Pictures firmasındaki Susan
Amkraut ve Michael Girard tarafından yazılmıştır. 2004 yılında bu firma da
Autodesk tarafından satın alınmıştır. 2006 yılında ise Autodesk en büyük rakibi
olan Alias firmasını 197 milyon dolar ile satın almış ve Maya yazılımı ile
birlikte studio araçlarını bünyesine katmıştır. 3D Studio max şu anda sadece
Windows ortamında çalışmaktadır.
1985 yılında
Almanyada üç öğrenci ilk bilgisayarlarını almıştı. Harald Egel, Uwe Bartels ve
Harald Schneider, bu bilgisayarın adı ATARI ST idi. Bu makine onların ufkunu
açıp yeni fırsatlar oluşturdu. Bu dönemde Atari makinesi üzerinde çalışan temel
programlama dili hakkında kitap yazdılar ve üniversite öğrencilikleri devam
ederken aynı zamanda bilgisayar üzerine kendi dergilerini de çıkardılar. 1986
da başladıkları bu yolda Almanya, Avusturya ve isviçrenin en çok satan aylık
Amiga dergisini çıkardılar. Bu dergi yazılımlarını dağıtmalarını kolaylaştırdı.
Kurdukları Maxon bilgisayar firması 1987 de Amiga ve Atari için yazılım
üretmeye başladı. Maxon 80'li yılların sonunda 50'den fazla yazılım üretmişti.
1991 yılında
Losch kardeşler ve Maxon bir araya geldi. iki yıl çalışmadan sonra Cinema 4D
ilk verisyonu ile piyasaya çıktı. Avrupada ilginin artması ile bu yazılım
firmanın en önemli ürünü haline geldi. 1996 da Windows ve Macintosh işletim
sistemleri için destek verdiler. 1998 de Cinema 4D Amerika pazarına açıldı ve
büyük ses getirdi. 2000 yılında Nemetschek firması(allplan cad
yazılımı üreticisi) Maxon'un %70 hissesini satın aldı. Bu firma Mimari Cad
alanında hizmet veriyordu ve CAD modelleri için yüksek kaliteli render elde
etmek istiyordu. 2000 yılı Mart ayında Maxon CINEMA 4D XL 6.0 versiyonunu
duyurdu. Aynı yıl BodyPaint 3D yazılımının ilk versiyonunu çıkadılar.
9. versiyonu çıktığında ise ilk 64 bit desteği veren yazılım oldu.
9. versiyonu çıktığında ise ilk 64 bit desteği veren yazılım oldu.
(Hulk - Bu
filmde Cinema 4D ve Body Paint kullanılmıştır. )
(Üç hikayenin
ürünü bir yazılım..)
Wavefront
firması ; 1984
kuruldu, ilk yıllarda ürettikleri preview isimli yazılım daha sonradan
universal studios tarafından alınıp sizlerinde hatırlayacağı kara şimşek (önünde
kayan ışık olan, siyah araba) filminde ve başka birçok filmde kullanıldı. 1988
de masaüstü pazarına giren firma Personal Visualizer isimli yazılım ile CAD
kullanıcılarına foto-gerçekçi görüntü imkanı sundu. Aynı yazılım için farklı
işletim sistemi versiyonları çıkarıldı.. Alias firması ; Firmanın kurucuları kolay kullanımlı , özellikle sinema ve reklam endüstrisine hitap edecek bir yazılım geliştirmeyi istiyordu. 1983 yılında bu yönde çalışmaya başladılar. 1985 te ilk sürümü olan Alias/1 isimli yazılımı SIGGRAPH 'ta duyurdular. Bu yazılım sıradışı idi çünkü polygon çizgilerine göre daha pürüzsüz ve gerçekçi hatlar oluşturuyordu. 1985'te Gm firması ile anlaşma yaparak CAD sistemi ile Nurbs sistemini uyumlu hale getirmek için çalıştırlar. bu yılın sonlarında Silicon Graphics firmasıyla irtibata geçerk SGI süper bilgisayarlarının normal bilgisayar grafiği için de kullanılmasını önerdiler. o zaman kadar SGI sadece CAD/CAM sistemlerinde kullanılıyordu. SGI bu işbirliğine sıcak baktı çünkü satılan her Alias yazılımı ile birlikte bir bilgisayar satılması oldukça cazip görünüyordu. 1986 'da Alias/2 yazılımını duyurduklarında program artık spline tabanlı çizim de yapabiliyordu ve bu yepyeni bir pazar anlamına geliyordu.
1989'da
Steve Williams firmadan ayrılarak ILM firmasına gitti. burada Abyss isimli film
için çalışacaktı ve yazılım olarak Alias2' yi seçti. Abyss film
endüstrisinde büyük ses getirdi ve ILM firmasına görsel efekt dalında Akademi
ödülü kazandırdı. böylece Alias yazılımı film animasyonu alanında ilk büyük
çıkışını yapmış oldu. 1989'da Honda , BMW ve Volvo gibi araba markaları Alias
yazılımı kullanmaya başladı. 1990'da üçüncü nesil yazılımlarını duyurdular:
endüstriyel dizayn için Studio ve Eğlence pazarı için PowerAnimator
yazılımı. aynı yıl ILM firması bu programı kullanarak görsel efekt dalında
akademi ödülü aldı. PowerAnimator, Arnold Schwarzenegger'in düşmanı rolündeki
cıva robot için kullanılmıştı. Arnold Schwarzeneger bu filmde 12 milyon dolar
aldığını söylerken aslında en çok parayı alan aktör o değildi. Arnold
dakikasına 200-bin dolar alırken cıva adam dakikasına 460-bin dolar almıştı..
TDI firması ; 1993 yılında Alias cesur bir hareketle Thomson Digital Images(TDI) firmasını satın aldı, bu firma Nurbs ve render alanında yeni buluşlar yapmıştı. Bu firmanın esas ürünü animasyon ve render yazılımı olan TDI Explore idi.
TDI firması ; 1993 yılında Alias cesur bir hareketle Thomson Digital Images(TDI) firmasını satın aldı, bu firma Nurbs ve render alanında yeni buluşlar yapmıştı. Bu firmanın esas ürünü animasyon ve render yazılımı olan TDI Explore idi.
1995'te
tarihte önemli bir değişiklik oldu. Wavefront Technologies, Silicon
Graphics,ve Alias firması birleştiklerini açıkladılar. yeni firmanın
amacı dijital alanda dünyanın en gelişmiş araçlarını üretmek olacaktı.
Wavefront kurucusu şöyle diyordu: "Biz djital deri hazırlayacağız, diğer
ekip saç ve bir diğeri kumaş hazırlayacak, böylece hepsi birlikte çalışacak.
ama büyük sorunları hep birlikte çalışarak aşacağız." 2003 'te firmanın
adı Alias olarak değiştirildi.
Maya: Kısaca üç
paketin birleşmesi ile oluşmuştur. Wavefront'un Advanced Visualizer, Alias'ın
Power Animator, ve TDI'nin Explore yazılımı)
Ton
Roosendaal 1988 yılında Hollanda'da NeoGeo Animasyon studyosunu kurdu.
NeoGeo Kısa sürede ülkenin en büyük 3D animasyon firması haline geldi. Birçok
ödül kazandı. Bir süre sonra NeoGeo yazılımı üzerinde yaptıkları incelemelerde
yeniden yazılmasına karar verdiler. 1995 te program yeniden sıfırdan yazmaya
başlandı ve adı Blender olarak değişti. Daha sonra 1998 de programı geliştirmek
ve daha iyi pazar hedeflemek için yeni bir firma kuran Roosendaal firmaya Not a
Number (NaN) adını verdi. Bu 3D programı tüm işletim sistemlerinde çalışacaktı.
Blender'in Siggraph 1999'da ilk duyurulması çok güzel tepkiler verdi ve firma
sermayesini yükselterek bünyesine 50 kişilik yeni çalışan ekledi. 2000 yılında
blender 2. sürümü çıktı, bu sürümde bütünleşik oyun motoru da bulunmaktaydı. bu
yılın sonunda kayıtlı blender kullanıcısı sayısı 250 000 'i geçmişti. Maalesef
firmanın başarıları ve edindiği fırsatlar ile pazardaki beklentileri uyuşmadı
ve firma küçüldü. 2001 yılında Blender Publisher sürümü çıktığında bu ürün web
tabanlı etkileşimli 3D alanını hedefliyordu. Satışların umut kırıcı olması ve
ekonomik sorunlar sebebi ile firma yatırımcıları tüm işlemleri durdurma kararı
aldı. bu karar Blender'in geliştirilmesini de durduracaktı.
Kullanıcı guruplarından gelen övgüler ve
müşterilerden gelen üzüntü mesajları Blender'i unutulup gitmekten kurtardı.
2002 , Mart ayında Ton Roosendaal kar amaçlı olmayan Blender derneğini kurdu.
Bu kurumun amacı yazılımı açık kaynak kodlu olarak sürdürmeyi sağlamak ve bu
konuda destek yolları aramaktı. NaN firmasından ayrılan katılımcılar ve
gönüllüler ile "Free Blender" adı ile yeni bir hareket başlattılar.
Herkesi şaşırtan şekilde firma yedi haftada 100.000 euro gibi bir hedefe
ulaştı.Blender GNU lisansı ile 2002 Ekim ayında resmi olarak duyuruldu. sürekli geri besleme ve kullanım ile hergün daha üst seviye bir yazılım haline dönüştü. Blender derneği , bir proje başlatarak önde gelen artistler tarafından kısa filmler hazırlanmasına karar verdi. Bu proje "Project Orange" adı ile 2005 yılında faaliyete geçti. ve dünya tarafından iyi bilinen "Filin rüyası"(Elephants Dream) ortaya çıktı. Kullanılan araçlar ve ürün açık lisans olarak sunuldu. ilk projenin başarısından sonra Ton Roosendaal 2007 yılında "Blender Enstitüsü"nü kurdu. 2008 yılında "Big Buck Bunny" isimli film bu kurumda tamamlandı. Şu sıralar açık kodlu oyun olan "Apricot" üzerinde çalışılmaktadır.
Modo
Lightwave yazılımını üreten çekirdek kadro tarafından hazırlanmıştır. 2001 yılında NewTek firması ile bu gurup arasında ayrılık oluşmuş ve programcıların bir kısmı ayrılarak Luxology isimli firmayı kurmuşlardır. firmanın önde gelen programcılarının çoğu bu sırada Newtek'den ayrılmıştır. (lightwave'in kurucuları olan Allen Hastings ve Stuart Ferguson dahil) Üç yıldan fazla süren geliştirme döneminden sonra siggraph 2004 te Modo duyuruldu. 2005 yılında birçok firma modo'yu benimsemişti, aynı yıl duyurulan modo 201 versiyonu 3D ortamında boyama yapabiliyordu (Zbrush şeklinde) , Lightwave gibi multilayer texture blending (çok katmanlı malzeme kaynaştırma) özelliği bulunuyordu. 2006 yılında Apple tarafından bu yazılım için tasarım ödülü verildi. sinema sektöründe; Stealth ve Ant Bully filmlerinin yapım aşamasında modo kullanıldı.
(Modo -
Gerçekçi Render - Karınca Z)
1987 yılında
Side Efects firması Kim Davidson ve Greg Hermanovic tarafından kuruldu. Animasyon
yönetmeni ve programcı olan bu ikili yeni bir 3D yazılım paketi üzerinde
çalıştı. PRISMS isimli bu yazılım prosedural 2D - 3D modelleme ve animasyon
üzerine kuruluydu. Yazılımın temelleri daha önceki işverenleri olan Omnibus
isimli firmadan alınmıştı. Omnibus firması 1987 de iflas edince bu ekip PRISMS
3D yazılımını geliştirmeye devam etti. Hermanovic, prosedural modelleme ve
morph sisteminin arkasındaki esas adamdı. 2000 yılında özel efektler için
Derivative firmasını kurdu . Davidson ise 1992 de Catapult yapım isimli firmayı
kurdu, bu firma karakter animasyon dalında hizmet veriyordu.
PRISMS
yazılımı 80 ve 90 lı yıllarda birçok filmde kullanıldı: Apollo 13; Twister; The
Fifth Element (Beşinci güç), Independence Day ve Titanic, son
ikisi en iyi görsel efekt dalında akademi ödülü aldı. 1998 yılına kadar firma
Prisms yazılımını geliştirmeye devam etti. Siggraph 1996'da Side Effects
firması yeni bir yazılım duyurdu.
Houdini: önceki yazılıma göre daha gelişmiş ve kullanıcı dostuydu. Bu yeni yazılım sonraki yıllarda birçok ödül aldı. Film, sinema ve oyun sektöründe kullanıldı : Fight Club, Hollow Man , X-Men , ayrıca Akademi ödüllü : What Dreams May Come ve Matrix. 1998'de geliştirdikleri yazılım teknolojisi için teknik başarı ödülü aldılar ( Academy of Motion Pictures Arts and Sciences). programın Linux ve MacOS-X versiyonu bulunmaktadır. Houdini mimarisi ile diğer yazılımlardan önemli farklar gösterir. çünkü diğerlerinde ileri seviye işlemler için formül kullanılırken, Houdini ile öncelikle formüller öğrenilmeye başlanır. Houdini'nin gücü de buradan gelir.
1988, başlangıçta Allen Hastings
"Videoscape" isimli animasyon ve render yazılımını oluşturdu,
arkadaşı Stuart Ferguson ise Modeler isimli çizim programını hazırladı. bu
ikisi Aegis adıyla satışa sunuldu. NewTek firması bu yazılımları Video Toaster
isimli Video düzenleme sistemine entegre etmeyi istiyordu . Orjinal adı ise
"NewTek 3D Animation System for the Amiga" idi. Hastings daha sonra
"LightWave 3D" ismini buldu. bu isimde etkilendiği önemli terimler:
"Intelligent Light and Wavefront" idi. 1990 yılında Video Toaster programı
resmi olarak duyuruldu, bu paket Lightwave 3D yazılımını da içeriyordu, ve
sistem Commodore Amiga bilgisayarlarda çalışıyordu. 1994 ten sonra Lightwave
tek bir yazılım olarak sunulmaya başladı. Şu anda hem Mac OS X hemde e
Windows'ta çalışan versiyonu bulunmaktadır. LightWave; Titanic, Sin City, Star
Trek VI - X, 300 spartans ve Star Wars gibi filmlerde özel efekt için
kullanıldı. Houdini: önceki yazılıma göre daha gelişmiş ve kullanıcı dostuydu. Bu yeni yazılım sonraki yıllarda birçok ödül aldı. Film, sinema ve oyun sektöründe kullanıldı : Fight Club, Hollow Man , X-Men , ayrıca Akademi ödüllü : What Dreams May Come ve Matrix. 1998'de geliştirdikleri yazılım teknolojisi için teknik başarı ödülü aldılar ( Academy of Motion Pictures Arts and Sciences). programın Linux ve MacOS-X versiyonu bulunmaktadır. Houdini mimarisi ile diğer yazılımlardan önemli farklar gösterir. çünkü diğerlerinde ileri seviye işlemler için formül kullanılırken, Houdini ile öncelikle formüller öğrenilmeye başlanır. Houdini'nin gücü de buradan gelir.
( Spider
Man 3 - Kum Adam - Houdini ile yapılmıştı.)
NewTek ve LightWave 1993'den beri Emmy ödülü kazanmaktadır.
Softimage
1986 yılında Daniel Langlois tarafından kuruldu. Langlois animasyon filmleri
yapmak istiyordu fakat mevcut teknoloji onu memnun etmiyordu. o sırada
piyasadaki yazılımlar daha çok bilgisayar mühendisleri için yapılmış gibiydi ve
ihtiyaçlarını karşılamıyordu. Böylece 3D animasyon yazılımı hazırlamak üzere
bir firma kurdu. 1987 yılında Langlois ve mühendis arkadaşları Richard Mercille
ve Laurent Lauzon ,3D yazılımını hazırlamak için çalışmaya başladılar.
"Creative Environment 1.0" ilk defa SIGGRAPH 88 ' de duyuruldu. ilk
defa 3d araçları tek paketteydi (Model, animasyon ve render).
Daha sonraki
yıllarda bu yazılım daha da gelişerek yeni araçlarla donatıldı. 1990 yılında
yazılım 65.000 dolara bir SGI bilgisayarla birlikte satılıyordu. 1992
yılında "Eddie" yazılımının alınması ile gelişmiş efekt teknolojisi
ve compositing araçları elde edilmiş oldu. aynı yıl bu yazılım plugin
geliştiriciler için açık hale getirildi. 1993'da Softimage ve mental images
arasındaki anlaşma ile yazılım yeni bir render motoru edinmiş oldu. 1994
yılında Softimage firması Microsoft 'a dahil oldu. Oyun sektörünü hedefleyen
yeni araçlarla donatıldı. 1995 yılında Irix ve Windows NT sürümü sunuldu.
Creative Environment adı değişerek Softimage|3D haline geldi. Firmanın önemli
üyelerinden olan Char Davies 1997 yılında firmadan ayrıldı. Langlois 1998
yılında bilim ve mühendislik ödülü aldı (Academy of Motion Pictures Arts and
Sciences). sonraki yıl program 3.5 versiyonu ile duyuruldu. Softimage çözüm
paketleri ile kullanıcıya resim işleme, ses düzenleme ve birçok özel efekt
imkanını tek bir ortamda sundu. 1998 yılında Avid firması Softimage ile
birleşti. iki firma birlikte çalışarak dijital artistler için yeni nesil
araçlar geliştirdi. 2000 yılında Motion Factory firması alındı. 2001 yılında
Softimage, Microsoft ile anlaşması sonucu XBOX oyun sistemi araçlarına dahil
oldu ve Linux desteği duyuruldu.
Softimage
ürünleri birçok firma tarafından çeşitli projelerde kullanıldı , Industrial
Light and Magic(ILM), Digital Domain, Sega, Nintendo, ve Sony firmaları
tarafından kullanıldı. Birçok film ve oyun için Softimage kullanıldı ; Jurassic
Park, Titanic, The Matrix, Men in Black, Star Wars – the Phantom Menace,
Gladiator, Harry Potter, AI: Artificial Intelligence, Pearl Harbor, Queen of
the Damned bunların meşhur olanlarıdır.
(300
Spartalı filminden bir sahne - Softimage XSI ile yapılmıştı.)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder
Yorum yaptığınız için teşekkürler..